Mijn favorieten

Huis Verkopen





WAT KOMT ER KIJKEN BIJ VERKOOP VAN EEN WONING
Bij de verkoop van een woning komen veel zaken kijken:
  • Hoe bepaal ik de vraagprijs
  • Welke risico’s loop ik
  • Wat moet ik doen om mijn woning zo snel mogelijk te verkopen
  • Hoe voer ik onderhandelingen
  • Hoe stel ik een koopovereenkomst op
  • Welke notaris moet ik kiezen  
Uiteraard kun je dit allemaal zelf uitzoeken en oppakken. Krijg je echter liever advies van iemand die kennis en ervaring heeft op de woningmarkt en die je deze zorgen uit handen neemt.
Klop dan aan bij Ruitenbeek & Simons. Onze inzet kan je veel tijd en moeite besparen.

Wij zijn op de hoogte van wat er in de markt speelt en spreken de juiste kanalen aan om een perfecte match tot stand te brengen tussen jouw woning en de koper. Als je besluit je woning te verkopen, dan kun je bij ons een vrijblijvend gesprek aanvragen. Je kunt het verkoopproces van begin tot einde laten regelen of kiezen voor bepaalde deeldiensten. Ook kunnen wij helpen als je op zoek wilt gaan naar een nieuwe woning.

VRAAGPRIJS BEPALEN
In tegenstelling tot wat veel mensen denken bepaal jij als eigenaar de vraagprijs voor je woning. Maar wat is een goede prijs ? Wij adviseren je graag bij het vaststellen van de vraagprijs en doen hiervoor grondig onderzoek:
  • Wij houden rekening met het onderhoud en de technische staat van je woning
  • Wij beoordelen de ligging en woonomgeving
  • Wij inventariseren de financiële lasten, bijzondere bepalingen en milieuaspecten
  • Bij appartementen vragen wij onder andere naar het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en de hoogte van het reservefonds.
  • Wij beoordelen hoe je woning in de markt ligt. Staat het in een gewilde buurt? Hoe groot is de vraag naar jouw type woning ?
  • Wij onderzoeken voor welke prijzen soortgelijke woningen in de omgeving van jouw woning worden verkocht.
  • Wij beoordelen de energiezuinigheid van de woning door middel van het energielabel.
De uitkomst is een vraagprijs waarbij je het meest gebaat bent: een realistische vraagprijs.

PUBLICITEITSPLAN
Wij zetten niet alleen een bord in de tuin. Wij doen veel meer dan dat. Wij bepalen in overleg met jou de verkoopstrategie, gebaseerd op onder ander de marktsituatie en het tijdbestek waarbinnen je de woning wilt verkopen. De keuze aan publiciteitsmiddelen is uitgebreid. Onder de standaard publiciteitsmiddelen vallen:
 
  • Vermelding met basisplaatsing op www.funda.nl
  • Vermelding op www.onbezorgd-wonen.nl
  • Social media (facebook, twitter, youtube)
  • Fotopresentatie in de vitrine
  • Informatie- en fotobrochure van je woning
  • Het bekende te koop bord in je tuin of aan de gevel
 
Daarbij kunnen wij nog meer publiciteitsmiddelen inzetten. De kosten hiervan vallen niet onder de standaard dienstverlening en zullen worden doorberekend:
 
  • Speciaal prestentatie pakket voor Funda
  • Plattegronden van je woning op Funda
  • Adverteren in dagbladen, huis-aan-huis-bladen, makelaarskranten en speciale tijdschriften
  • Adverteren op de televisie en radio
  • Organiseren van een open huizen dag
 
Op basis van onze kennis en ervaring zetten wij de juiste middelen in die zijn afgestemd op je wensen en je budget.

FUNDA
Funda is een initiatief van de NVM. Met meer dan 20 miljoen bezoekers per maand is Funda de huizensite van Nederland.
Wij plaatsen je huis op funda. Deze plaatsing heet een Basisplaatsing en bevat een uitgebreide omschrijving, een overzicht van kenmerken, foto’s en informatie over de locatie en buurt.
Verkopers die hun huis vanaf dag één optimaal willen presenteren op funda, maken gebruik van het speciale Presentatie Pakket. Dit pakket bestaat uit de drie best presterende presentatieproducten van funda: Plattegrond, 360° foto’s en Video. Samen zorgen deze producten ervoor dat je huis gemiddeld >2x langer wordt bekeken en dat er 2x meer contact met je makelaar wordt opgenomen.

STYLEN
De eerste indruk is erg belangrijk. Zorg dat je woning er netjes uitziet. Ruim hal en kamers op en investeer in een kleine onderhoudsbeurt. Repareer kleine mankementen, zoals een lekkende kraan en een klemmende deur. Werk indien nodig een en ander bij met een likje verf. Maak de tuin op orde en zorg voor een verzorgde entree.

Zet een leuke bak bloemen neer en zet de vuilnisbakken uit het zicht. Zorg dat de woning fris ruikt en de temperatuur aangenaam is tijdens de bezichtiging. Een interieurstyliste kan wonderen verrichten en een woning licht en ruimtelijk eruit laten zien.
Voor veel kijkers begint de eerste bezichtiging al eerder dan je denkt. En wel op www.funda.nl en op www.onbezorgdwonen.nl. Het is dan ook verstandig om je woning al verkoop gereed te maken voordat er foto’s van je woning worden gemaakt.
Het maken van foto’s zit in ons standaard dienstenpakket. Ondanks goed materiaal en onze goede bedoelingen blijft het aan te raden de fotografie over te laten aan een professioneel bedrijf. Daar interieurstyling steeds belangrijker wordt bij de verkoop van een woning maken wij vaak gebruik van een fotografe die je tijdens haar fotosessie tips kan geven hoe je woning het best tot zijn recht komt. Waar dit mogelijk is worden dan gelijk aanpassingen gedaan aan het interieur voor de fotosessie.

BEZICHTIGINGEN
Wij coördineren en begeleiden de bezichtigingen. Wij zijn de contactpersoon voor potentiele kopers en zij kunnen bij ons terecht met al hun vragen en voor de brochure van je woning. Als ze geïnteresseerd zijn in een bezichtiging plannen wij een afspraak in na overleg met jou en de potentiele koper.
Bij een bezichtiging hoef je niet aanwezig te zijn. Kijkers stellen vaak meer vragen aan de begeleidende makelaar als de verkoper er niet bij is. Als een potentiele koper zich direct bij jou meldt, verwijs ze dan altijd door naar ons.
Wij zullen verslag uitbrengen over de bezichtiging, afhankelijk van de afspraken die je daarover hebt gemaakt.
Het inzetten van de makelaar tijdens de bezichtiging is een belangrijk contactmoment met de potentiele koper. Op dat moment leert de makelaar de woonwensen van de koper beter kennen. Deze informatie kan nuttig zijn bij eventuele onderhandelingen.

ONDERHANDELINGEN
Niet in iedereen schuilt een geboren verkoper. Daarom is het fijn dat je het niet zelf hoeft te doen, maar kunt overlaten aan je makelaar. Wij weten van de hoed en de rand en staan je bij met advies. De controle over het onderhandelingsproces verlies je nooit, want uiteindelijk beslis jij voor welke prijs je je woning verkoopt.
Wanneer een koper een bod uitbrengt, zullen wij dit met je bespreken en je adviseren over de vervolgstappen. Bij het onderhandelen is niet alleen de prijs van belang, maar ook de datum van overdracht en ontbindende voorwaarden spelen een rol. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn: het niet rond krijgen van de financiering of een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies.
Ook is het mogelijk dat de koper bepaalde roerende zaken over wil nemen.
Zolang een bod nog niet aanvaard is, kan het bod nog worden vervangen door een lager of hoger bod. Uitzondering is een bod waarbij gesteld is dat deze tot een bepaald tijdstip op een bepaalde datum geldig is. Deze kan niet ongedaan gemaakt worden. Het is niet zo dat door aanvaarding van het bod een overeenkomst tot stand komt. Dit gebeurt pas bij de volgende stap.

KOOPOVEREENKOMST
Samen met de koper spreek je een verkoopprijs af. Daarnaast maak je samen afspraken over andere belangrijke onderdelen van de koopovereenkomst zoals de datum van levering, ontbindende voorwaarden of een lijst met roerende zaken die al dan niet tegen een bepaalde vergoeding kunnen worden overgenomen. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst.

Lees de koopovereenkomst zorgvuldig door voordat je tekent. Zet pas een handtekening als alles volgens jou juist is weergegeven. Heb je nog vragen ? Stel ze gerust aan ons.
Als de koper ook getekend heeft is de koopovereenkomst gesloten.

De koper ontvangt een afschrift van de koopovereenkomst. Daarna breekt toch nog een spannende periode aan, omdat de koopovereenkomst op dat moment nog ontbonden kan worden:
Vanaf het moment dat de koper het afschrift van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst ontvangt, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen in. Binnen deze bedenktijd kan hij alsnog besluiten af te zien van de koop.

De koop kan nog ontbonden worden op basis van ontbindende voorwaarden tot de datum die daarvoor genoteerd staat.

DE NOTARIS
Het koopproces is bijna afgerond. De laatste stap is het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris en het afronden van het financiële gedeelte.

De ondertekende koopovereenkomst en andere benodigde stukken gaan samen met een kopie van je rijbewijs of paspoort naar de notaris. Zodra de notaris de papieren heeft ontvangen plant de notaris een afspraak in op de overeengekomen datum voor het tekenen van de akte van levering.

Van tevoren ontvang je een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Controleer goed of alle gegevens kloppen.

De koper kan voor de levering de woning inspecteren om te zien of alles is achtergelaten zoals afgesproken. Wij kunnen deze inspectie begeleiden.

Na de inspectie ga je met de koper naar de notaris. Als je de akte van levering hebt getekend en deze is ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster ben je geen eigenaar meer van de woning.

De nieuwe eigenaar krijgt na het ondertekenen van de leveringsakte de sleutels.