Mijn favorieten

Huis Kopen

U wilt een woning kopen. Wat zijn uw woonwensen? Bezit u een huis dat nog moet worden verkocht? Wat zijn uw financiële mogelijkheden?

Allemaal vragen die op u afkomen. Met behulp van Ruitenbeek & Simons vindt u daar een antwoord op. Door alles van tevoren goed door te spreken wordt het zoeken naar de juiste woning een stuk makkelijker.

U geeft aan van welke diensten u gebruik wilt maken. Ook is het mogelijk om bepaalde dingen zelf te doen. Zo komen wij samen tot duidelijke afspraken, waardoor u achteraf nooit voor verrassingen komt te staan. En welke dienstverlening u ook kiest, wij behartigen alleen uw belang
 

GESCHIKTE WONING ZOEKEN

Wij raden u altijd aan eens een kijkje te nemen in de verschillende gemeenten en wijken die u bevallen. Daardoor krijgt u inzicht in de buurt en faciliteiten, zoals scholen en winkels.
Wij hebben een uitgebreid netwerk van NVM-makelaars. Hierdoor hebben wij als eerste inzicht in woningen die op de markt komen of hebben extra informatie over nieuwbouwprojecten. Dankzij onze jarenlange ervaring maken wij snel een goede selectie uit het actuele aanbod.

U kunt natuurlijk ook zelf zoeken. Op funda vindt u nagenoeg het volledige aanbod van koopwoningen in Nederland. Wanneer u een funda-account aanmaakt en deze instelt, ontvangt u elke dag het nieuwste woningaanbod in uw mailbox.
 

BEZICHTIGINGEN

Heeft u een huis gezien dat u aanspreekt, dan regelen wij een bezichtiging. Zo komt u er snel achter of de woning werkelijk aan uw wensen voldoet. Wij bekijken het huis met andere ogen. Wij letten vooral op het onderhoud van de woning en eventuele gebreken. In sommige gevallen adviseren wij een bouwkundig specialist in te schakelen voor nader onderzoek. Op die manier kan de exacte staat van onderhoud van de woning worden bekeken. Ook hoort u van ons of er al meer bezichtigingen zijn geweest en welke biedingsprocedure wordt gehanteerd. Loop bij een bezichtiging ook even door de buurt.

Vraag ons om formulieren voor een bezichtigingsverslag. Als u deze invult, weet u achteraf nog wat u heeft gezien. Vooral bij meerdere bezichtigingen is dit aan te raden.
 

EXTRA ONDERZOEK

Wanneer u concreet een woning op het oog hebt, kunnen wij extra onderzoek naar de woning doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het checken van het verplichte energielabel, de bestemmingsplannen, de milieuaspecten en andere gegevens zoals van het Kadaster, gemeente, provincie of eventueel een VvE
 

ONDERHANDELINGEN

Als u een bepaalde woning wilt kopen, adviseren wij u over de juiste biedingsstrategie en een goed openingsbod. Als taxateur hebben wij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs. In de NVM-database voor woonobjecten kunnen wij bovendien zien wat de marktwaarde is van vergelijkbare woningen.

Verder helpen wij u bij het vaststellen van de ontbindende voorwaarden. Op basis van deze voorwaarden kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden. Welke biedingsstrategie uiteindelijk gekozen wordt, is afhankelijk van de situatie.

Dankzij de ervaring van ons kantoor bent u echter verzekerd van een goed advies dat u veel geld kan besparen.

TEKENEN KOOPAKTE

Accepteert de verkoper uw bod, dan wordt de koopovereenkomst opgesteld. Wij lopen de koopovereenkomst met u door om te zien of alle gegevens kloppen.

Wij letten hierbij in het bijzonder op de koopsom, de opleverdatum, de ontbindende voorwaarden en de lijst van zaken die de verkoper in de woning achterlaat. Is alles in orde, dan paraferen u en de verkoper de koopovereenkomst.

De koopovereenkomst gaat naar de notaris en u heeft vervolgens een wettelijke bedenktijd van drie dagen. Binnen deze tijd kunt u alsnog afzien van de aankoop. Doet u dit niet, zijn de financiën rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer, dan vindt op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaats bij de notaris.
 

UW HUIS FINANCIEREN

Wanneer uw bod door de verkoper is geaccepteerd, is het voor u zaak de financiering rond te maken.

Vaak sluit men hiervoor een hypotheek af. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwplannen, uw eventuele eigen geld en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en uw notariskosten voor het transport), kunnen wij precies vaststellen welk bedrag u aan hypotheek nodig hebt.

Ook kunnen wij u adviseren over een hypotheek die bij u past. Meestal is voor de financiering een taxatie nodig.

Hiervoor heeft u vrijwel altijd een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur nodig. Uw aankoopmakelaar en uw verkoopmakelaar mogen deze niet opstellen, omdat ze bij het onderhandelingsproces zijn betrokken. Maar ze kunnen u wel helpen met het vinden van een gecertificeerde taxateur.
 

NOTARIS

Als een datum is vastgesteld voor overdracht van de woning, adviseren wij u over alles wat moet worden geregeld. Zo vergeet u niets en kan de notaris de eigendomsoverdracht (akte van levering) voorbereiden. Een paar dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening.

Controleer altijd samen met ons of alle gegevens kloppen. Vlak voor de overdracht inspecteren wij samen met u de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna betaalt u (vrijwel altijd via de hypotheekverstrekker) bij de notaris de koopsom, de overige kosten en zo nodig de prijs van de overgenomen roerende zaken.

Vervolgens tekent u de akte van levering. De woning staat nu op uw naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster.